Door Areaal Advies
  • Artikel

Een hippe outfit, een Billy-boekenkast en nieuwe kozijnen: het nieuwe shoppen in de binnenstad

Het aantal winkels loopt in vrijwel alle Nederlandse binnensteden terug. Met name de mode- en schoenenbranche heeft het lastig. Omzetten naar wonen is soms een oplossing maar vaak ook niet – bovendien is dit door regelgeving op dit moment minder aantrekkelijk. Verkleuring naar horeca gebeurt ook regelmatig, maar ook deze sector kent zijn limiet, al was het maar vanwege het tekort aan personeel. Branches die traditioneel niet in de binnenstad te vinden waren, zien nu ook daar kansen. Eén van de nieuwste ontwikkelingen: een kozijnenwinkel in de binnenstad.

De leegstand in de binnenstad blijft een actueel thema. Volgens onderzoeksbureau Locatus begon deze eind vorig jaar weer te stijgen. Het recente faillissement van ketens als Bristol, Game Mania en Dunkin’ Donuts (al heeft de curator op het moment van schrijven goede hoop op een doorstart van de laatste) laat zien dat het nog altijd niet iedereen gegeven is om de consument aan zich te (blijven) binden.

We moeten dus werk maken van het opruimen van incourante meters detailhandel. Veel gemeenten, waaronder Rotterdam, eisen wel dat er economische activiteit blijft op bepaalde plekken, dus dan is transformatie naar wonen lastig. Ook andere maatregelen lijken ervoor te zorgen dat beleggers transformatie naar woningen minder interessant vinden. In 2023 werd de overdrachtsbelasting voor beleggers verhoogd tot 10,4 procent en in bepaalde gebieden is een opkoopbescherming voor woningen van kracht. Bovendien daalt hun netto-rendement met de aanpassing van de zogenaamde leegwaarderatio. Deze zorgde er in het verleden voor dat woningen vaak lager werden gewaardeerd dan de marktwaarde waardoor er minder belasting hoefde te worden betaald. Daar komt de Wet betaalbare huur in de toekomst mogelijk nog bovenop: deze maximeert de huur die beleggers voor woningen in het sociale en middensegment mogen vragen, vaak tot beneden de marktprijs.

Vestiging van Praxis City in Nijmegen.

Kortom, we moeten op zoek naar andere invullingen voor die leegstaande winkels. Nu dringt het gelukkig steeds meer door dat de binnenstad multifunctioneler moet zijn (het uitgekauwde ‘van place to buy naar place to be’). Eén trend past daar naadloos in: retailers die normaal buiten de binnenstad zitten, proberen in de vorm van een stadswinkel dichter bij de consument te komen. Zo heeft bouwmarkt Praxis inmiddels tien vestigingen in de vorm van Praxis City, kleine winkels van ongeveer 350 m² en ook Gamma heeft zijn Gamma Compact-concept. Ook Hornbach heeft in Duitsland hiermee geëxperimenteerd maar er bestaat inmiddels nog maar één ‘Hornbach Compact’. Daarnaast hebben woonwinkels als Leen Bakker en IKEA inmiddels in respectievelijk Amsterdam en Leeuwarden zeer recent een stadswinkel geopend.

Nu zijn dit allemaal voorbeelden van winkels waar de consument nog wel een paar keer per jaar binnenstapt. Dat geldt echter niet voor bijvoorbeeld de aankoop van kozijnen. Toch opende het Tilburgse kozijnenmerk ALKU dit voorjaar in de binnenstad van Breda hun eerste stadswinkel onder de naam ALKU in Zicht. Het bedrijf noemt de brandstore een ‘beleveniswinkel’ waar het winkelend publiek de producten van ALKU kan ‘bekijken, voelen en beleven’. Daarnaast staan er adviseurs klaar om vragen te beantwoorden, te adviseren en te inspireren. ALKU heeft met de shop een primeur, niet eerder trok een landelijke speler in kozijnen de winkelstraat in.

Favorietenlijstje

Roland de Weijer, directeur van ALKU: “Wie ooit kozijnen heeft aangeschaft, weet dat je bewust de gang naar een industrieterrein of een afgelegen showroomlocatie moet maken om je te oriënteren of te laten adviseren. Een activiteit die mensen liever uitstellen of in elk geval niet op hun favorietenlijstje van vrijetijdsbesteding hebben staan. Met een brandstore in de winkelstraat hopen we de drempel te verlagen en mensen al vroeg te helpen in hun oriëntatieproces. Dat doen we in een warme setting, zodat het echte gevoel van thuis ontstaat.” Bezoekers kunnen in de belevingswinkel sfeerproeven en zicht krijgen op de mogelijkheden. Bovendien wordt met ALKU In Zicht, de naam zegt het al, de naamsbekendheid van ALKU vergroot.

Het interieur van ALKU In Zicht in Breda.

Een gedurfde stap van het bedrijf, want de huur van een winkelpand op deze locatie is behoorlijk hoog en kozijnen zullen zelden een impulsaankoop zijn. Bovendien is ‘winkeltje spelen’ voor ALKU een nieuwe tak van sport; denk alleen al aan de verschillen in huurrecht tussen winkelruimte en overige bedrijfsruimte. Aan de andere kant zijn veel consumenten bezig met het verduurzamen en energiezuiniger maken van hun woning en de aanwezigheid in de winkelstraat kan het publiek wel triggeren om hierover na te gaan denken. Al met al is men vooralsnog tevreden over de aanloop in de Tilburgse winkel. Sterker nog, deze week opent ALKU haar tweede winkel, in het centrum van Vught.

Al met al een interessante ontwikkeling die niet per se van invloed zal zijn op de aanwezigheid van dit soort winkels op de woonboulevards en industrieterreinen, maar die wel kan helpen de leegstand in de binnenstad tegen te gaan en het aanbod te verbreden.