Door Areaal Advies
  • Artikel

Hoe overleef ik: Black Friday

Een blog van Hester Smeitink

Een nieuwe TV, die dure winterjas of een elektrische deken om de donkere, koude dagen door te komen. Black Friday komt eraan en dat betekent maar één ding: dikke deals scoren! Of toch niet? In deze blog wordt de zin én onzin van Black Friday onderzocht. Want hoe kom je heelhuids uit het (nep?) kortingsoerwoud? Je leest het hier!  

Korting én kortsluiting

Inmiddels is Black Friday een begrip in de Nederlandse winkelstraat. Het fenomeen komt uit Amerika, waar consumenten al decennia lang traditiegetrouw na de Thanksgiving-maaltijd richting de mall gaan om hun eerste (kerst)inkopen te doen. Dit leidt, ook enigszins traditiegetrouw, soms tot hysterische taferelen waarbij mensen letterlijk met elkaar op de vuist gaan om in prijs verlaagde artikelen te bemachtigen. Amerikaanse toestanden zou je denken, maar in Nederland kunnen kortingen het hoofd ook flink op hol brengen. Zo leidde een kortingsactie bij een MediaMarkt in Rotterdam eind oktober nog tot vernielingen en opstootjes.

Cyber Monday en Green Friday

Het tijdperk van filmpjes waarin mensenmassa’s winkels bestormen lijkt echter langzaam voorbij te gaan. Sinds COVID-19 wint Cyber Monday, de digitale tegenhanger van Black Friday, terrein. Ook in Nederland, waar de term Black Friday überhaupt pas sinds 2015 in de winkelstraat geïntroduceerd werd, vonden er in 2023 ruim 12 miljoen IDEAL-transacties plaats tijdens het Black Friday en Cyber Monday weekend: een record.

Een van de grootste kritiekpunten op Black Friday is dat de kortingen niet altijd zo voordelig zouden zijn als ze lijken. Zo zouden veel aanbiedingen misleidend zijn, omdat de prijzen soms weken ervoor al verhoogd waren, zodat de uiteindelijke korting schijn bleek. Recent onderzoek hierover is echter niet beschikbaar, al schreef de Consumentenbond in 2019 dat veel Black-Fridaydeals niet zo spectaculair waren als ze leken. Daarnaast moedigt Black Friday consumenten aan om onnodig veel producten aan te schaffen, wat leidt tot een verhoogde CO2-uitstoot door productie, verpakking en verzending. Elk jaar stijgt het aantal retouren van bestelde producten tijdens Black Friday, wat weer zorgt voor extra transportbewegingen en afval. Vandaar dat er een tegenbeweging is ontstaan in de vorm van Green Friday. Zo sluit bijvoorbeeld het Nederlandse Dille en Kamille dit jaar voor de derde keer op rij de fysieke én online deuren op Black Friday om zwerfafval rond hun filialen op te ruimen.

Hoe overleef ik (en anderen) Black Friday?

Zelf heb ik meerdere keren als verkoopmedewerkster tijdens Black Friday op de winkelvloer mogen staan. Die dagen bestonden vooral uit kleding oprapen van de grond, klanten ontwijken en stress. Vandaar dat ik dit blog graag af wil sluiten met een aantal tips om jouw Black Friday/Cyber Monday-weekend tot een succes te maken. Voor wie het nog niet wist, Black Friday is dit jaar op 29 november. Dat is bijna! Zet het dus vast in je agenda (of doe dat juist niet.)

Wees lief voor winkelpersoneel
Het winkelpersoneel staat vaak onder grote druk tijdens Black Friday. Een glimlach en geduld kunnen een wereld van verschil maken! Het is het echt niet waard om in de rij of winkel ruzie te maken om die laatste tv of smartphone. Er komen altijd weer nieuwe aanbiedingen.

Koop bewust en niet te veel
Stel jezelf de vraag: ‘Heb ik dit echt nodig?’ Zo voorkom je impulsaankopen en blijf je duurzaam bezig. Focus op producten die je echt waardevol vindt en die je lang zult gebruiken, in plaats van goedkope, snel verouderende aankopen.

Denk na over retouren
Als je iets koopt waarover je twijfelt, bedenk dan dat retouren ook een grote impact hebben op het milieu door het extra transport.

Controleer of het echt een goede deal is
Vergelijk prijzen en check of de korting niet slechts een marketingtruc is.