De zomer heeft nu dan echt plaats gemaakt voor grijze luchten en dalende temperaturen en de wintertijd is ingegaan. Wat rest zijn de indrukken die we de afgelopen maanden hebben opgedaan en de inspiratie die we van andere plekken hebben gekregen. Dit keer laten we ons inspireren door een voormalig winkelcentrum waar je tegenwoordig kunt overnachten.
Dat er steeds minder fysieke winkels zijn, is inmiddels geen nieuws meer. De opkomst van e-commerce en het veranderende consumentengedrag zijn de belangrijkste oorzaken. Winkels verplaatsen vanwege de hoge operationele kosten of verdwijnen in zijn geheel en er komen steeds meer vierkante meters in winkelcentra vrij. Leegstand leidt niet alleen tot verloedering en een verminderde veiligheid in een gebied, het is vooral zonde van de strategische locaties. Met een creatieve blik kan dit leegstaande of slecht functionerende winkelvastgoed een nieuwe functie krijgen. Wie had ooit gedacht te kunnen slapen in een voormalig winkelcentrum?
Hotels als redding voor leegstaand winkelvastgoed
Een dergelijke transformatie is al op verschillende plekken terug te zien. Een voorbeeld is Hotel Sillen in het Zweedse kustplaatsje Lysekil. Dit luxe boutiquehotel opende in juni 2024 en bevindt zich in een voormalig kleinschalig winkelcentrum. De structuur van het oude winkelcentrum is nog duidelijk terug te zien in de brede en lange gangen en de nog originele vloer. Het hotel biedt 22 comfortabele kamers, een restaurant, een aantal vergaderruimtes en heeft een centrale ligging.




In Nederland zien we soortgelijke herbestemmingen. Na het faillissement van V&D zijn veel van deze gezichtsbepalende retailpanden getransformeerd. In Leiden bijvoorbeeld, zijn plannen in ontwikkeling waarbij het oude Vroom & Dreesmannpand naast kantoorruimten en een restaurant een boutiquehotel met 110 kamers zal huisvesten. De verwachting is dat hier in 2028 ingecheckt kan worden voor een overnachting in een voormalige V&D.
Een functiemix die werkt
Het transformeren van een winkelcentrum naar hotel heeft aanzienlijke voordelen. Zo bevindt een winkelcentrum zich vrijwel altijd op een strategische, goed bereikbare plek met uitstekende parkeergelegenheid. Bezoekers komen daardoor gemakkelijk van de parkeergarage of het OV direct de lobby binnen. Ander groot voordeel is dat het hotel heel toegankelijk is. De brede doorgangen en vele gelijkvloerse meters, oorspronkelijk ontworpen voor winkelend publiek, maken de panden uiterst geschikt voor rolstoeltoegankelijkheid en mensen die slecht ter been zijn.



Foto’s: www.neoo.nl.
Ook voor de omgeving van de locatie levert het transformeren van winkelcentrum naar hotel voordelen op. Naast het feit dat een hotel bijdraagt aan meer levendigheid en economische activiteit, kunnen omwonenden vaak gebruik maken van de bijbehorende voorzieningen, zoals werkplekken, vergaderruimtes, een restaurant en een fitnessruimte.
Maar de transformatie kan ook uitdagingen met zich meebrengen. De transformatie vereist vaak een aanpassing van het bestemmingsplan of de omgevingsvergunning, wat een lang en complex proces kan zijn. Daarnaast zijn niet alle panden geschikt. Zo zijn er in Lysekil ook inpandige kamers zonder ramen “for those seeking extra peace and quiet”; dat moet dus maar net je voorkeur hebben.
Al met al is de transformatie van winkelcentra naar hotels meer dan alleen een vastgoeddeal of een antwoord op leegstand. Het is een actieve, duurzame keuze om de functionele diversiteit van onze gebouwde omgeving te herstellen. En wie weet combineer je jouw volgende shopsessie wel met een overnachting in hetzelfde pand!