Door Areaal Advies
  • Artikel

Verleiden tot verandering, of: hoe breng je bezoek in balans?

Laatst mocht ik weer aanwezig zijn bij de Toerismetop, een dag waarop ruim 600 professionals uit de sector vanuit het hele land samenkwamen. Het thema ‘Verleiden tot Verandering’ benadrukte de urgentie die vandaag de dag in de sector leeft. Maar om de toekomst beter te begrijpen moeten we ook naar het verleden terugkijken. Want de toerisme- en recreatiesector is in de afgelopen decennia sterk veranderd, en duurzaamheid is nu een must in plaats van een nice-to-have.

Zo’n twintig jaar geleden werd toerisme vaak nog puur op een kwantitatieve manier gemeten: het aantal bezoekers, de groei en natuurlijk niet te vergeten de omzet. Massatoerisme nam sterk toe door de opkomst van goedkope vluchten, met als gevolg dat steden als Venetië en Amsterdam werden geconfronteerd met overtoerisme. Dit had allerlei gevolgen: van stijgende huren en druk op het cultureel erfgoed, tot onvrede bij de lokale bevolking en de toenemende impact op het milieu door bijvoorbeeld de explosieve groei van de luchtvaart. De economische voordelen staan sterk in contrast met de ecologische en sociale nadelen.

Gelukkig erkent de sector, en vaak ook al de toerist zelf, dat groei alleen duurzaam is als deze breed verankerd is. De focus ligt nu niet meer puur op de bezoeker, maar op het bezoek en de bestemming in balans. Hierbij moeten de drie dimensies – Economie, Ecologie en Sociaal – met elkaar in balans zijn.

Bij Areaal Advies hebben we deze complexe afweging naar de praktijk vertaald. Met behulp van ons model ‘Bezoek in Balans’ kunnen we de complexe relatie tussen deze drie dimensies analyseren en zo de juiste strategische keuzes maken. De toekomst van toerisme ligt namelijk niet in het afweren van bezoekers, maar in het sturen en waardevol maken ervan. Zo blijven bestemmingen leefbaar voor bewoners en aantrekkelijk voor bezoekers.

Lees hier meer over onze visie en het Model ‘Bezoek in Balans’.

Loopt uw regio tegen deze uitdagingen aan en wilt u concrete stappen zetten naar een duurzame bezoekerseconomie? Neem dan contact op met e.niens@areaaladvies , dan kunnen we samen kijken naar wat we voor u kunnen betekenen.