Door Areaal Advies
  • Column

Relevant zijn én blijven in de retail – Apotheek Dirk Broeckx

Daan Merckx is ‘Manager Retail & Inspiratie’ bij Areaal Advies en schrijft maandelijks een artikel over relevant zijn én blijven in de retail. In de huidige retail draait het volgens hem om een achttal essentiële thema’s: samenwerken, verbinden, transparantie, echte kennis van je klant, kennis van je product, verrassen, lokaal kopen en meer doen, anders doen. Daan neemt ons mee mee naar een (internationaal) retailconcept dat op succesvolle wijze invulling geeft aan één of meer van deze thema’s. Deze maand: Apotheek Dirk Broeckx in Antwerpen.

Het eerste concept waar ik jullie graag mee naar toe neem is Apotheek Dirk Broeckx aan de Meir in Antwerpen. Een apotheek? Inderdaad niet het meest voor de hand liggend maar dit is niet zomaar een apotheek. Ik noem Apotheek Dirk Broeckx altijd ‘Apotheek 2.0’. Hier draait het om ‘verrassen’, ‘meer doen, anders doen’, maar ook ‘kennis van je klant’ en ‘kennis van je product’.

Openingstijden

Apotheek Dirk Broeckx ligt aan het begin van de Meir, de belangrijkste winkelstraat van Antwerpen. Vanaf de buitenkant lijkt het een traditionele apotheek, met zo’n groen kruis aan de gevel. Aan de deur hangt een bordje met openingstijden. ‘Hier bent u DICHT bij de oplossing van uw problemen’ staat er als de apotheek dicht is. Humor werkt altijd, maar is deze apotheek überhaupt weleens dicht?

Balie én touchscreen

Gaan jullie mee naar binnen? Bij binnenkomst waan je jezelf in een ‘gewone’ apotheek. Links en rechts wat schappen met producten en uiteraard de bekende balie. Ik ben zelf een enorme fan van winkels zonder balie, een balie is namelijk zo ouderwets. Winkels zonder balie werken veel laagdrempeliger, zien er daardoor veel gastvrijer uit en het scheelt veel vierkante meters!

Foto: www.apotheekbroeckx.be

Daarentegen zijn de materialen die zijn gebruikt in de apotheek helemaal van deze tijd; veel hout en een groenwand. Het grote touchscreen rechts aan de muur valt direct op. Hiermee kun je ‘swipend’ alle producten vinden en aanklikken. Het aangeklikte product wordt vanuit het geautomatiseerde magazijn achter in de apotheek via een soort ‘lopende band’ voor je ‘gepickt’.

Best gênant als je voor een wat ‘intiemer’ probleem komt en iedereen kan meekijken hoe je bijvoorbeeld de ‘aambeien zalf’ aanklikt op het grote scherm… “Daarom hebben we hier ook een kleiner (privé) scherm staan, Daan” vertelt apotheker Dirk Broeckx. Hier is blijkbaar over alles nagedacht. En we zijn nog niet klaar!

Vending machine

Buiten aan de zijkant van het pand staat namelijk een grote ‘vending machine’. Hierin liggen producten die mensen altijd nét nodig hebben als de apotheek gesloten is. Babyvoeding, ibuprofen, aspirientjes, condooms, predictor sticks etc. Maar Apotheek Broeckx gaat nóg verder. Je kunt buiten openingstijd ook gewoon recepten laten scannen op de ‘vending machine’. Vanuit het geautomatiseerde magazijn wordt jouw recept via de eerdergenoemde ‘lopende band’ naar de ‘vending machine’ getransporteerd. Apotheek Broeckx is eigenlijk gewoon 24/7 open!

Echte kennis van je klant: 2 in 1

Johan Cruijff zei ooit: “Je gaat het pas zien als je het doorhebt”. Dat geldt ook voor deze apotheek. In de kern bedient deze apotheek namelijk twee soorten consumenten in één concept. De traditionele (met name oudere) consument die met hun probleem en/of recept bij de apotheek komt. Een medewerkster die het product uit het schap haalt en afrekent. Deze consument maakt ook graag nog een praatje met de apotheker of de assistent(e). Waarvoor ook weer een hele mooie ‘privacy’ oplossing is bedacht met transparant en mat glas, zodat andere klanten de ‘patiënt’ niet zien, maar de medewerker de winkel wel in de gaten kan houden. En daarnaast de nieuwe (generatie Z-) consument die veel meer vanuit gemak en snelheid denkt. Binnenkomt, naar zijn/haar product ‘swipet’ en afrekent en weer de apotheek uitloopt.

Kortom een bezoek aan deze Apotheek Dirk Broeckx is meer dan de moeite waard als je een keer in Antwerpen bent!

Om Johan Cruijff nog maar eens te citeren: “Je gaat het pas zien als je het doorhebt”. En daar help ik retailers graag mee. Ook een keer sparren over jouw concept? Is jouw concept nog wel relevant voor de huidige consument? Mail me op d.merckx@areaaladvies.nl dan drinken we vrijblijvend een kop koffie.