Door Areaal Advies
  • Column

Oud en vernieuwend: hoe Vollpension generaties verbindt

Taart of koekjes naar oma’s (of opa’s) recept, die zijn het allerlekkerst. Dat dachten ze bij het Oostenrijkse Vollpension ook. Dit inspirerende, maatschappelijke geëngageerde horecaconcept komt wellicht naar Nederland! Benieuwd hoe Vollpension gen-Z en boomers samen aan de koffie krijgt? Lees dan verder!

Vollpension: ‘generationencafé’

In 2012, na het eten van een droog stuk taart in een saai Weens koffiehuis, komen oprichters Mike Lanner en Moriz Piffl op het idee om zelf een koffietent te beginnen. Eentje waar het voelt alsof je weer even bij je grootouders bent. Waar de Kuchen nooit droog is en alle studenten, expats en anderen die in de grote stad hun opa of oma missen zich heel even thuis kunnen wanen.

In 2014 wordt Vollpension uiteindelijk officieel opgericht en in 2015 opent het eerste café zijn deuren. Achter de toonbank staan ouderen die hun zelfgebakken lekkernijen aanbieden. Ook het knusse interieur – denk aan bloemetjesprints, gehaakte tafelkleedjes en vintage servies – lijkt uit de vorige eeuw te komen. Het is een ontmoetingsplek voor jong en oud in een stad waar zij gewoonlijk langs elkaar heen leven. Het werk bij Vollpension vormt voor ouderen daarnaast een zinnige dagbesteding en zorgt voor een extra zakcentje. Zo bestrijdt Vollpension eenzaamheid en ouderdomsarmoede.

Foto: vollpension.wien

Komst naar Nederland

In Oostenrijk groeit het concept uit tot een daverend succes: Vollpension is the place to be. Wat begint met één café groeit uit tot een onderneming met meerdere vaste locaties en pop-up cafés, een bakmobiel en een seniorenbakacademie. En er is goed nieuws: wellicht dat dit concept binnenkort naar Nederland komt! The Franchise Club, een onderneming van Brownies & Downies-oprichter Thijs Swinkels, en Business Models Inc onderzoeken momenteel de mogelijkheden om het concept naar Nederland te halen.

Maatschappelijke meerwaarde in centrumgebieden

In Nederlandse centrumgebieden, vooral in grotere steden, zou een concept als Vollpension goed kunnen landen. Meer dan de helft van de Nederlandse 75-plussers voelt zich eenzaam en ook onder jongere generaties vormt eenzaamheid een probleem. De vraag naar ontmoetingsplekken wordt daarom steeds groter. Tegelijkertijd zoeken veel winkelgebieden naar plekken die opvallen, prikkelen en wat betekenen voor de maatschappij. Vollpension is zo’n plek: een plek die generaties verbindt, een bijzondere uitstraling heeft en ervoor zorgt dat ouderen kunnen blijven participeren in de maatschappij.  

Ook bij Areaal Advies hebben we de afgelopen maanden nagedacht over hoe wij maatschappelijke impact kunnen maken. Daarover volgt zeer binnenkort meer!