Het coronavirus houdt de wereld in zijn greep. Ieders leven ziet er anders uit en dat zal gedeeltelijk zoals premier Rutte zei, ons ‘nieuwe normaal’ worden. Over het algemeen stemt het nieuws over de coronacrisis niet vrolijk. De coronacrisis werkt echter in sommige gevallen als accelerator. Het vergroot reeds gaande ontwikkelingen uit zoals thuiswerken en het toenemende belang van internetwinkels. Maar het coronavirus zet ook met vaart een crisis in gang; noodgedwongen sluiten veel horeca en winkels.
Veel ondernemers hebben het moeilijk. De zwakke broeders vallen om maar ook de voorheen sterkere ondernemers gaan het niet altijd redden. Dit heeft een blijvende invloed op de winkelstraat en de manier waarop consumenten winkelen. Ondanks negatieve gevolgen is er ook een groot aantal positieve voorbeelden en initiatieven ontstaan als gevolg van de corona-maatregelen.
In dit blog wil ik positieve invloeden van de coronacrisis laten zien: ondernemers zijn namelijk massaal samen gaan werken en passen in sneltreinvaart hun bedrijf aan. Trends die er aan zaten te komen zijn sneller ingezet. Ik deel een aantal van deze trends die mij zijn opgevallen. Creatieve, innovatieve initiatieven waar ik blij van word en waarvan ik verwacht dat ze ook na het coronatijdperk onderdeel blijven van het ‘straatbeeld’.
Unboxing
Misschien wel juist als men niet fysiek de winkelstraat in kan is beleving belangrijk. Bij deze trends speelt beleving een grote rol met unboxing als overkoepelende trend. Unboxing-video’s zijn al een tijd razend populair op YouTube en Instagram. In deze video’s pakken mensen dozen met bestellingen en producten uit terwijl ze dat filmen en hun ervaring delen. Verpakking van producten en het creëren van een unboxing-beleving is belangrijk geworden. Iedereen wordt toch blij van het uitpakken van een pakje?
Thuisbeleving
Doordat consumenten nu minder of niet meer fysiek de winkelstraat in kunnen om te winkelen of horeca te bezoeken wint de beleving van een merk online en via bezorging aan belang.
Sterrenrestaurant Rijks kondigde vlak voor het officieel sluiten van de horeca een afhaal-/bezorgmogelijkheid aan. In een aangepast wekelijks meergangenmenu, voorzien van serveerinstructies, wijnsuggesties en een bijpassende playlist kun je ook thuis een sterrenrestaurantervaring hebben. Dit is een razend succes, op 21 maart hadden ze meer dan 1000 bestellingen – waardoor hun systeem crashte. Ze hebben hun werkwijze aangepast en hanteren nu een daglimiet.
# Supportyourlocals
Een deel bezorgde al aan huis maar horeca of winkels die normaal niet thuisbezorgden doen dat nu wel. In verschillende steden ontstaan samenwerkingen onder de #supportyourlocalsNL om lokale ondernemers te steunen met een doos vol lokale producten. Zoals de Deventerbox waar lokale producten van verschillende Deventer ondernemers thuisbezorgd worden.
In Amersfoort kon je de Koningsdagbeleving bij je thuis laten bezorgen door een koningsdagpakket te bestellen bij Kafe Van Zanten en hiermee het café te steunen en toch een feestelijke koningsdag te vieren.
Persoonlijk en creatief winkelen
In de retail- en detailhandel zijn diverse kledingwinkels zoals My Jewellery of Le Ballon die ervoor zorgen dat hun klanten in veiligheid toch de winkelbeleving kunnen houden. Dit doen ze door privé shoppen – winkelen op afspraak – aan te bieden. Ook Dille & Kamille heeft iedere werkdag tussen 10 en 12 uur ruimte voor een korte personal shopping-sessie. Andere kledingwinkels geven online persoonlijk stijladvies en/of sturen een gepersonaliseerd kledingpakket op, mooi verpakt en mét persoonlijk kaartje. Zo wordt ook thuis een prettige en persoonlijke winkelervaring gecreëerd.
‘Iedereen wordt toch blij van het uitpakken van een pakje?’
Persoonlijk en creatief winkelen
Online marketing is nog belangrijker geworden, zeker voor de kleine ondernemers. Online klanten werven en behouden door ze toch de ervaring van jouw zaak te geven. Sommige ondernemers kunnen hun werk niet uitvoeren zonder contact. Bijvoorbeeld Madesalon in Amsterdam: eigenaresse Madelon Schuytvlot is een schoonheidsspecialiste die haar Instagramaccount nu actief inzet. Ze verkoopt huidproducten online, brengt deze zelf rond op de fiets en neemt daarbij video’s op voor klanten zodat zij toch hun huidverzorging kunnen voortzetten. Ook werft zij nieuwe klanten door huidconsults te geven door middel van foto’s, want dat kan nu nog wel. Zo hebben klanten toch een echte salonbeleving, maar dan thuis. En bij het uitpakken van de thuisbezorgde pakketjes hebben de klanten ook weer een unboxing-beleving. Tevreden of verraste consumenten delen hun mooie pakketten graag op sociale media waardoor merken extra in de kijker komen.
CoroNa
De unboxing-beleving maar ook digitale marketing, een persoonlijke benadering, lokaal, herkenbaar en steeds vaker via Instagram zijn zaken die ik ook na Corona denk te blijven zien. De digitale winkelstraat wordt belangrijker, zowel aan de voorkant (naar klanten toe) als aan de achterkant (onderlinge communicatie en samenwerking). De fysieke winkelstraat blijft bestaan, beleving van merken en producten is en blijft belangrijk. De thuisbeleving door internetwinkels en unboxing gaat een prominentere rol innemen. Wil je als ondernemer – of winkelstraat – voorbereid zijn op de toekomst? Dan wordt het aanbieden van een persoonlijk en onderscheidend pakket essentieel onderdeel van de bedrijfsvoering.