Door Areaal Advies
  • Column

Van place-to-buy naar place-to-commit-crimes?

Ik ben vaak in winkelgebieden te vinden. Enerzijds omdat ik adviseur in de ruimtelijke economie ben, anderzijds omdat ik een beetje een shopfanaat ben. Op mijn vrije woensdagen struin ik dan ook graag door de stad, zo ook eind maart. Terwijl ik aan het lunchen was vond er op straat achter mij een dodelijke steekpartij plaats. Na onder politielint door te zijn gekropen vervolgde ik enigszins verbouwereerd mijn weg. Doordat ik er met mijn rug naartoe had gestaan had ik het niet zien gebeuren. Maar de nasleep; bloed, sirenes en de paniek bij winkelende mensen en ondernemers had ik wel gezien. Die middag vielen de vele beveiligers, bewakingscamera’s en het gebrom van de politiehelikopter boven het centrum me extra op. Ik kreeg er een beetje een unheimisch gevoel van. Bovendien zette het me aan het denken: hoe veilig zijn winkelgebieden?

Als voormalig kledingverkoopster heb ik vaak losse alarmpjes in paskamers gevonden, dan wist ik hoe laat het was. Winkeldiefstal komt erg vaak voor en uit recent onderzoek van brancheorganisaties INretail en NSO retail blijkt dat winkeldiefstal (weer) is toegenomen. Daarnaast krijgt winkelpersoneel ook vaker te maken met geweld, intimidatie en agressie. Ook vernielingen en beschadigingen vinden geregeld plaats, gevolgd door oplichting, witwassen en fraude. De afgelopen maanden kopten ook veel nieuwssites met berichten over toenemende diefstal bij zelfscankassa’s. VICE liet de dieven en dievegges zelf aan het woord: studenten die luchtig vertelden over de honderden euro’s aan boodschappen die ze bij de Albert Heijn achterover drukten. Overlastgevende jongeren kiezen daarnaast ook sinds jaar en dag het winkelcentrum als hangplek. In gesprekken die ik met ondernemers voer komen de thema’s veiligheid en criminaliteit dan ook vaak aan bod.

Dit is echter geen oproep om vanaf nu met een boog om het winkelcentrum heen te lopen. Integendeel, er zijn tal van initiatieven om winkelgebieden veiliger te maken, zoals het Keurmerk Veilig Ondernemen. Zelfs artificial intelligence kan inmiddels worden ingezet om winkeldieven te ontmaskeren. Toch blijkt uit hetzelfde onderzoek van INretail en NSO retail dat er ook nog veel onwetendheid bij ondernemers heerst. Zo wist bijvoorbeeld ruim de helft van de ondervraagde ondernemers niet dat ze hun camera’s bij de politie kunnen aanmelden en dat overlastgevers een collectief winkelverbod kunnen krijgen. Het is daarom extra belangrijk dat er nu meer bewustwording wordt gecreëerd en dat zorgen over veiligheid in winkelgebieden serieus worden genomen. Wij dragen ons steentje daar graag aan bij, onze missie luidt niet voor niets ‘Areaal Advies verbetert de leefomgeving!’ Laten we de transformatie inzetten en winkelgebieden omvormen van places to buy naar places to be, maar er bovenal ook voor zorgen dat het plekken zijn waar consumenten en ondernemers zich te allen tijde veilig kunnen voelen.