Door Areaal Advies
  • Column

Metaverse & Retail

Onlangs werd in Retailtrends een artikel gepubliceerd waarin stond dat H&M een concept voorgeschoteld heeft gekregen voor een winkel in Metaverse. In deze virtuele winkel kunnen klanten in een driedimensionale winkelomgeving producten kopen. Tijdens het lezen vroeg ik me af wat metaverse nou eigenlijk precies is, en wat het betekent voor de retail? Ik zocht het voor je uit!

Metaverse is een gedeelde virtuele wereld waarbij ‘virtual reality’ en de echte wereld samenkomen. Deze virtuele ruimte wordt gevormd door een combinatie van internet, augmented reality en virtual reality. Je kunt het vergelijken met het internet waarbij je toegang krijgt tot alle websites die zich hierop bevinden. Het uiteindelijke doel van metaverse is hetzelfde: Het is een allesomvattend virtueel universum waarbij gebruikers toegang hebben tot alle ervaringen en creaties. Of, zoals digitaliserings-AR- en VR-expert Jan Verwoerd het verwoordt: ‘’Gebundeld in één overkoepeld systeem poppen die ervaringen op het juiste moment, wanneer jij dat wilt, op’’. Je kunt er bouwen, ontwikkelen, groeien, kopen en verkopen waarbij je zowel winst kunt maken als geld kunt verliezen. Daarnaast kun je deze virtuele wereld niet op pauze zetten en kunnen er plots dingen gebeuren die niet gepland zijn. Wat dat betreft is het dus net de echte wereld.

Wat betekent metaverse voor de retail?

Het creëren van gemeenschapsgevoel en het gevoel krijgen dat je ergens fysiek aanwezig bent kan nuttig zijn voor ondernemers in de retail. Maar ook voor de consumenten die ver van de stad af wonen en het gevoel willen hebben toch dichtbij te zijn.

Mede doordat de ontwikkeling van de technologie nog niet zo ver is lijkt de stap van retail naar metaverse nog groot. Toch zijn er al diverse voorbeelden van bedrijven die gebruik maken van metaverse. Zo verkoopt Gucci virtuele handtassen, heeft Vans een digitale skatepark-experience ontwikkeld met exclusieve merchandising en verkoopt Balenciaga digitale en real-lifeoutfits voor Fortnitespelers.

H&M heeft onlangs een concept voorgeschoteld gekregen voor een winkel in metaverse. Klanten kunnen in een driedimensionale winkelomgeving producten kopen. De virtuele kledingwinkel van H&M is een initiatief van Ceek, een bedrijf dat is gespecialiseerd in VR- en AR-ervaringen. Je betaalt je aankopen met de Ceek-valuta. Het is nu nog zo dat de kleding alleen in de virtuele wereld kan worden gedragen. Het toekomstbeeld is dat de échte wereld en de virtuele wereld meer één worden: als je een fysieke tas koopt in een winkel krijg je er een digitale tas bij.

Daarnaast kan het voor bedrijven handig zijn om metaverse te gebruiken als testomgeving. Zo gebruikt het bedrijf Nike het online Nikeland waarin zij nieuwe producten introduceren. Slaat een product daar virtueel aan, dan zullen ze het ook daadwerkelijk in de fysieke wereld uitbrengen.

Maar er zijn veel meer toepassingen denkbaar. Zo zou je een applicatie kunnen bedenken die met behulp van beeldherkenning verpakkingen in de supermarkt kan herkennen. Een consument kan dan aangeven welke ingrediënten niet in een product mogen, en deze worden dan automatisch uit de weergegeven selectie gefilterd. Of het idee dat met behulp van body- en objecttracking een bepaald type schoen herkend kan worden die je vervolgens zelf van een ontwerp kunt voorzien. Op deze hoeft een retailer nog maar één soort schoen in de winkel te hebben, uitsluitend voor de maat en de pasvorm. Het uiteindelijke ontwerp wordt dan namelijk on-demand gemaakt.

Nu zijn bovenstaande voorbeelden al mogelijk, maar met metaverse als overkoepelend systeem zal het wel een stuk laagdrempeliger worden. Momenteel zou de winkel een display nodig hebben om de visualisatie te laten zien en moeten medewerkers kennis hebben van de technologie en deze verkopen aan de klant. Het is denkbaar dat in de toekomst consumenten met een AR-bril de winkel in lopen en automatisch de beschikbare apps worden getoond. Als je een straat inloopt om te winkelen dan schakel je het kanaal met alle aanwezige shoppingsexperiences in. Ben je op zoek naar een nieuwe woning dan kies je voor het vastgoedkanaal.

Maar, hoewel de eerste initiatieven zijn gezet en veel bedrijven zich hierin verdiepen, moeten we niet vergeten dat hét metaverse van één overkoepelend systeem helemaal nog niet bestaat. Momenteel ontbreken nog de noodzakelijke verbindingen om alle initiatieven samen te voegen. Facebook is dit van plan en nam enkele jaren geleden al het bedrijf Oculus over, een fabrikant van VR-headsets. Metaverse biedt namelijk de mogelijkheid om de wereld van harde software en de ervaring van Facebook met sociale platforms samen te brengen. Maar hoe en met welke middelen Facebook van plan is metaverse te gaan maken, blijft voorlopig nog even onduidelijk…

Dit is een column geschreven door Denya van Disseldorp.