Wie aan Amsterdam als feeststad denkt, denkt al snel aan de coffeeshops op de hoek van elke straat, de rode lichten van de Wallen en de talloze dronken toeristen die zich vrolijk door de stad bewegen. Een feestelijke sfeer, maar voor vele bewoners van de stad een doorn in het oog. Daarom voert de gemeente dan ook sinds april 2023 een ontmoedigingscampagne die dit soort excessen zou moeten voorkomen. Met de ‘Stay Away’ campagne richt de gemeente zich op Britse jongemannen tussen de 18 en 35 jaar, de groep die de meeste overlast zou veroorzaken.
Wanneer Britse jongeren online zoeken naar termen als ‘Amsterdam stagparty’ (vrijgezellenfeest), ‘pub crawl’ of ‘cheap hotel Amsterdam’ krijgen ze verschillende advertenties met een waarschuwende boodschap te zien. Eén van de filmpjes laat feestende mensen zien die door de politie tegen de grond worden gewerkt. Ze worden opgepakt en belanden zo in de cel. In weer een ander filmpje zie je een bewusteloze jongen op een bankje liggen. Nadat hij in een ambulance getild is belandt hij uiteindelijk in het ziekenhuis. Gepaard met de shockerende beelden gaan teksten als ‘fines’, ‘criminal records’, ‘disappointed parents’ en ‘hospital’. Zo zouden potentiële feestgangers dus zowel de risico’s als de gevolgen van overmatig alcohol of drugsgebruik en het veroorzaken van overlast onder ogen moeten gaan zien.
De reacties op de campagne zijn tot nu toe niet positief te noemen. Veel Britse jongeren vinden het generaliserend. Volgens de BBC zijn de gerichte reclames discriminerend en gebaseerd op oneerlijke stereotypes. “Niet iedereen gedraagt zich zo en niet iedereen die zich zo gedraagt is Brits.” De gemeente zegt dat in de loop van het jaar ook overlastgevende bezoekers uit andere landen zullen worden geconfronteerd met de campagne. Maar veel toeristen en bewoners schatten de effectiviteit van een campagne als deze niet hoog in. Wanneer toeristen naar Amsterdam komen met feesten als doel, zullen een paar advertenties hen niet zo snel tegenhouden, zeggen zij. Volgens sommigen lijken de filmpjes eerder op reclame voor de stad en geeft het juist het beeld dat alles mogelijk is in Amsterdam.
De ‘Stay Away’ campagne is onderdeel van het grotere ‘How To’-beleid om toeristen en bezoekers van de stad te laten zien welk gedrag van hen wordt verwacht. Onderdeel van dit beleid is ook het blowverbod in de oude binnenstad dat sinds half mei 2023 van kracht is. Het is sindsdien verboden om in de openbare ruimte van het Wallengebied, op de Dam, het Damrak en de Nieuwmarkt te blowen, de terrassen van coffeeshops uitgezonderd. De regel geldt niet alleen voor toeristen, ook bewoners moeten oppassen dat ze niet een boete van honderd euro aan hun broek krijgen. Velen lachen om dit beleid en twijfelen sterk of dit wel te handhaven valt. Zowel de bewoners als de bezoekers van het gebied zeggen zich niet tegen laten houden, maar de gemeente hoopt dat het verbod effect zal hebben op de huidige overlast. Wanneer dit niet het geval is zal er ook gekeken gaan worden naar het verbieden van blowen op de terrassen van de coffeeshops.
Hoewel de Stay Away campagne en het blowverbod niet door iedereen positief worden ontvangen, is het duidelijk dat de gemeente probeert om de overlast van feestende toeristen aan te pakken. Het is een complex probleem waar geen eenvoudige oplossing voor is. Het vraagt om een balans tussen het behouden van de bruisende en tolerante sfeer van Amsterdam en het waarborgen van de leefbaarheid voor de bewoners. Wellicht zullen in de toekomst nieuwe initiatieven en beleidsmaatregelen worden ontwikkeld die beter aansluiten bij de behoeften van zowel de stad als haar bezoekers. Het is belangrijk dat er open en constructief gesproken kan worden tussen de gemeente, bewoners en toeristen om gezamenlijk tot passende oplossingen te komen. In dit complexe vraagstuk speelt het.
Wij zijn specialist op het gebied van Duurzame Bezoekerseconomie en kunnen een waardevolle bijdrage leveren aan het vinden van een evenwicht tussen overlast en toerisme zoals in Amsterdam. Meer weten? Stuur een berichtje aan Eva Niens of Nadeshe Ferdinandus.