Door Areaal Advies
  • Column

Is metaverse de brug naar de vijfde industriële revolutie?

Vorig jaar schreven we een blog  over de opkomst van metaverse en de invloed daarvan op de detailhandel. Wat was het ook al weer, dat metaverse, en hoe staat het er nu voor? ‘Metaverse is een gedeelde virtuele wereld waarbij ‘virtual reality’ en de echte wereld samenkomen. Deze virtuele ruimte wordt gevormd door een combinatie van internet, augmented reality en virtual reality’. We concludeerden toen dat er verschillende initiatieven waren, maar dat hét metaverse van één overkoepelend systeem nog niet bestond.

Veel ontwikkelaars en bedrijven zien nog altijd brood in metaverse, maar onlangs is gebleken dat Meta, het moederbedrijf achter Facebook, op de afdeling die metaverse ontwikkelt over het boekjaar 2022 een miljardenverlies moest afschrijven. Desondanks is metaverse dusdanig groot dat het niet genegeerd kan worden. Volgens McKinsey is de verwachting dat deze industrie kan groeien van 200 à 300 miljard vandaag de dag tot 4 à 5 biljoen in het jaar 2030. Er wordt zelfs gespeculeerd dat metaverse misschien wel de brug naar de vijfde industriële revolutie is. Mede daarom blijven bedrijven onderzoeken hoe metaverse waarde kan toevoegen aan het echte leven. Bedrijven zoals Gucci, Ralph Lauren en Burberry willen de boot niet missen en zetten al NFT’s (non-fungible token ook wel een niet- inwisselbaar, onvervangbaar digitaal eigendomscertificaat) in om te koppelen aan een fysiek product. Dit zijn complexe codes die werken als digitale bewijsstukken en die je vervolgens weer kunt toevoegen aan je avatar. Weer andere bedrijven zoals Nike, Jordan en Tommy Hilfiger hebben patentaanvragen gedaan om hun merk ook in deze nieuwe wereld veilig te stellen. Bovendien had Nike de afgelopen maanden op zijn eigen digitale wereld, Nikeland, al 6,7 miljoen bezoekers uit 224 landen, wat 30 miljoen omzet opleverde.

Bovenstaande bedrijven zijn vooral geïnteresseerd in ‘mobility cross funtionality’, oftewel de manier waarop klanten platforms gebruiken, waardoor de manier van shoppen wijzigt. Vroeger kon je alleen maar naar een winkel om een product te zien, maar sinds de komst van het internet kan dat ook vanaf je bank. Bovendien willen bedrijven aanwezig zijn op de plekken waarop hun consumenten zich begeven. Doordat bedrijven hiermee experimenteren, onderzoeken ze het veranderende koopgedrag en de wensen van de (jonge) consument. Daarnaast kun je denken aan klantenbinding en de manier waarop klantdata verzameld wordt.

Nog altijd gebruiken consumenten online kanalen voornamelijk om de beschikbaarheid en de kosten van een product te onderzoeken. Uit een recent onderzoek van Deloitte is gebleken dat consumenten momenteel bereid zijn meer te betalen, mits de prijs-prestatieverhouding goed is. Uiteraard kan dit op termijn veranderen. Hierdoor kunnen we opnieuw concluderen dat steeds meer grote bedrijven instappen op deze 3D digitale omgeving, maar dat metaverse nog enkele hobbels en obstakels kent. De doorbraak bij het grote publiek laat dus nog even op zich wachten.

Dit is een column geschreven door Etienne Koreman